Yakusoku no Neverland
نقد انیمه ی ناکجاآباد موعود

انیمه The Promised Neverland: دنیایی غیرقابل باور آن سوی دروازه!

 

از بین بیشمار انیمه هایی که در سال 2019 منتشر شد؛ انیمه‌ای با ژانر شونن و رازآلود توانست موفقیتی چشمگیر برای استودیوی تازه کارِ خودش باشد.

انیمه The promised neverland که با اسم فارسی ناکجا آباد موعود هم شناخته میشه. انیمه‌ای اقتباسی از مانگایی نوشته توشیا اونو هستش. ساخت این انیمه را یکی از زیر شاخه های شرکت A1_pictures یعنی استودیوی cloverworks انجام داده است.



عنوان اصلی انیمه: The promised neverland
اسم فارسی: ناکجاآباد موعود
اسم ژاپنی: Yakusoku no nebarando
ژانر: شونن، خیال پردازی، ترسناک، علمی تخیلی، رازآلود، روانشناختی
تعداد قسمت ها: فصل اول (12 قسمت)
فصل دوم (11 قسمت)
نویسنده: کایو شیرایی
کارگردان: مامورو کانبه
رده سنی: 17+



داستان کلی انیمه: اِما(Emma) و دوستاش زندگی فوق العاده‌ای را در یتیم‌خانه گریس فیلد میگذرانند؛ و هر چیزی که یک بچه یتیم احتیاج دارد در خود جای داده است؛ غذاهای خوشمزه، لباس های تمیز و البته یک مامان مهربون. اما چی میشه اگه به خاطر یک اتفاق همه چی وارونه بشه؟! اتفاقی که “اِما” با چشم های خودش دید. راز تاریک این یتیم خانه همه چی تموم فاش شد و اِما و دوستاش مجبور میشن در راهی پر خطر قدم بزارن…


ژانر تابو شکن داستان: وقتی ژانر شونن به گوشمون میخوره، انیمه‌ای با محوریت داستانی که شخصیت اصلیش پسر هست در ذهنمون تداعی میشه.

ولی نکته‌ای که نمیشه تو این انیمه با ژانر شونن چشم‌پوشی کرد؛ این هست که شخصیت مورد توجه و یه جورایی اصلی داستان یه دختر بچه یازده ساله‌ست! البته که این انیمه دوشخصیت اصلی دیگه داره که پسر هستن.

ولی شخصیت ماندگاری که روند داستان مشخص میکنه، اِمای پرشور، مهربون و همینطور تصمیماتی که میگیره هستش.


شخصیت‌های داستان


اِما (Emma): شخصیت تقریبا اصلی که یه دختر مهربون و باهوش هستش، و بخشی از شخصیتش که در روند داستان بهتون ثابت میشه؛ این هست که نمیتونه به دیگران بی‌توجه باشه و خودخواهانه رفتار کنه.

و مهربوتیش حتی شامل حال شخصیت‌های منفی داستان هم میشه!


نورمن (Norman): شخصیتی که بعد از “اِما” بیشتر به چشم میاد (البته از نظر من) و در ادامه انیمه یه جورایی مغز متفکرِ داستان هست.

نورمنِ یازده سالش هست. هوش و زیرکی و حمایتگر بودنش تقریبا در تمامیِ قسمت‌ها به تصویر کشیده شده.


رِی (Ray): دومین شخصیت اصلی پسر داستان که رفتار خونسرد و منطقی داره. البته باید به باهوش بودن و نقشه‌هایی که در طول انیمه میکشه هم اشاره کرد.


دوست دارم از بین تمام شخصیت‌های این انیمه یکی از شخصیت‌های منفی رو بهتون معرفی کنم؛ که هم میتونید عاشقش بشید و هم متنفر. ویژگی این شخصیت در قسمت آخر فصل اول بهتون ثابت میشه.

تمام کسانی که در گریس فیلد باهاش اشنا شدید قربانی هایی بودند که چاره جز پذیرش سرنوشتون نداشتند!

ایزابلا (Isabella): سرپرست و مامانِ مهربون و دوست‌داشتنیِ بچه‌های گریس فیلد که از همون قسمت اول تمام تصوراتتون راجب خودش خراب میکنه. شخصیتی که از نظر ظاهری فوق العاده عزیز و مهربونه، ولی در باطن میشه گفت که شیطانی پلیده.

البته باید تا قسمت آخر این شخصیت رو دنبال کنید تا بفهمید که او واقعا چه کسی هست!


نمادها و سمبل‌ها


نمادها و سمبل‌ها
به طور کلی، فصل اول این انیمه پر از سوال و ابهاماته که بعضی از این ابهامات به نمادی برای این انیمه تبدیل شدند. همین دلیل خوبی برای ساخت فصل دوم این انیمه هستش.

یکی از این نمادها که از همون تیتراژ ابتدایی و قسمت اول انیمه باهاش مواجه میشیم؛ گل سرخ رنگِ گوپنا هستش که در فصل دوم علت وجود و کارکرد این گل توضیح داده شده.
دومین نماد این انیمه علامت جغدی هست که در کتاب‌های کتابخانه گریس فیلد در بالای کدهای مورس نوشته شده و سوال برانگیزه!
و سومین نماد که در انیمه وجود نداره! صفحه شطرنج

نویسنده اثر از این نماد در مانگا به وفور استفاده کرده

ولی در انیمه نشونه ای از این صفحات شطرنج نیست!


موسیقی و لالایی معروف انیمه
یکی از نقاط قوت این انیمه موسیقی بی‌نظیرش بود.

از اپنینگ و اندنینگ انیمه تا موسیقی متن و لالایی ایزابلا، همه شنیدنی و منحصر به فرد بودن. جوری که میتونن یکی از علل ادامه دادن این انیمه باشن.


فصل دوم انیمه


در مورد فصل دوم انیمه حرف چندانی برای گفتن وجود نداره!


چون فصل دوم تقریبا ذوق همه‌ی بیننده های neverland کور کرد. یه ناامیدی محض برای مشتاقان و طرفداران این انیمه بود. البته از خیانت قابل توجه انیمه به مانگا اصلا نمیشه چشم پوشی کرد.

درسته که در فصل دوم تغییرات چشمگیری در شخصیت‌ها ایجاد شد و چند شخصیت جدید هم به داستان اضافه شد؛ اما میشه گفت تنها نقاط قوت فصل دوم نسبت به فصل اول همین بود! اگر بخوام قسمتی از این انیمه رو پیشنهاد نکنم، قسمت دهم و یازدهم فصل دوم هست.

که علنا بی حوصلگی کارگردان به تصویر کشید. با یه پایان خیلی هول هولکی و جمع بندی فوق العاده ساده. که حتی ابهامات و سوالات بیشتری رو برای کسانی که مانگارو نخونده بودن و فقط انیمه رو دیده بودن ایجاد میکرد.

البته که فصل دوم تا قسمت پنجم انقدر هم فاجعه نبود؛ ولی این احساس القا می‌کرد که یازده قسمت برای فصل دوم زیادی کمه!




ثانیه به ثانیه فصل اول promised neverland انقدر هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی بود که انتظارات بیننده‌ها رو به شدت بالا برد و مشتاق فصل دوم کرد.


ولی همونطور که فصل اول برای clover works یه موفقیت اساسی بود؛ فصل دوم یه فاجعه برای رزومه این استودیو بود، حتی با وجود اینکه سوالاتی که در فصل اول پیش اومده بود برطرف کرد!

چون هر چقدر که فصل اول همه چی تموم بود؛ چه از نظر محتوا و پیش بردن داستان و چه از نظر موسیقی و گرافیک، فصل دوم ضدحال محسوب میشد.


ناگفته‌های انیمه


سوالاتی هم وجود داره که نه در فصل اول جوابی بهشون داده شد و نه در فصل دوم؛ در واقع هیچ اشاره مستقیمی به این موضوعات نشد در حالی که واقعا باعث کنجکاوی میشدن.

سوال اول: در مورد اعداد نوشته شده روی گردن تمامی بچه‌های یتیم‌خانه بود که هیچ توضیحی دربارشون داده نشد. به جز فصل اول که گفته شد بچه‌ها از موقعی که به یتیم خانه فرستاده میشوند این اعداد رو گردنشون وجود داره.

سوال دوم: در مورد وجود بچه ها بود با فهمیدن موضوع اصلی داستان این سوال پیش میاد که بچه ها از کجا و چجوری اورده میشوند و به وجود میان.

یا به عبارت دیگه اصلا پدر و مادر یا خانواده ای دارند؟ که پاسخ دقیقی هم به این سوال داده نشد!


جمع بندی


به شخصه با فصل اول این انیمه انقدر عاشق و شیداش شدم که میتونم فصل دوم و کم و کاستی هاش نادیده بگیرم.

میتونم بگم فصل اولش واقعا ارزش وقت گذاشتن داره، چون همه قسمت‌هاش یه غافلگیری براتون داره که شمارو مشتاق دیدن قسمت بعد میکنه.

و توصیه ای که میتونم بکنم اینه که اگه فصل دوم دیدید و مثل من قسمت اخرش براتون سوال های زیادی به وجود آورد، به مانگای این اثر که ۲۰ جلد هست رو بیارید.

امیدوارم از دیدن این انیمه لذت ببرید .

درباره‌ی Sakura

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *