نقد و بررسی انیمه Bleach

انیمه ی بلیچ یک مجموعه ژاپنی در سبک شونن است که بر اساس مانگای تایته کوبو با همین نام ساخته شد. این مجموعه دارای 366 قسمت، ۴ انیمه ی سینمایی و دو قسمت OVA است.

نویسنده و طراح

آقای تایته کوبو مانگاکای مشهور بلیچ خود نویسنده داستان و همچنین طراح مانگا است. همچنین باید افزود که طراحی بلیچ از زیباترین و شناخته شده ترین طراحی های دنیای انیمه و مانگا است.

تایته کوبو Tite Kubo

یک هنرمند و طراح شخصیت مانگای ژاپنی است. او بیشتر به خاطر مجموعه مانگا Bleach شناخته می شود که از سال 2018 بیش از 120 میلیون نسخه در تیراژ بود.

چرا این اثر Bleach نام دارد

معنی لغت بلیچ که در عنوان این اثر به کار گرفته شده به معنی پاک کردن و تطهیر روح میباشد و اشاره مستقیمی به قابلیت اصلی شینیگامی ها که نجات ارواح تسخیر شده است دارد

استودیو و کارگردان

بلیچ توسط استودیو پیروت (Pierrot) و توسط نوریوکی آبه کارگردانی که یکی از معروف ترین کارگردان های ژاپنی در صنعت انیمه به حساب می آید ساخته شده است.
صدا گذاران انگلیسی و ژاپنی این اثر از مطرح ترین صداپیشه ها در سر تا سر دنیا هستن.

نوریوکی آبه Noriyuki Abe

آبه نوریوکی ، متولد 19 ژوئیه 1961 ، هنرمند ، کارگردان صدا و کارگردان صداپیشگی ژاپنی است که بیشتر به دلیل همکاری با استودیو پیروت در مجموعه هایی مانند Yu Yu Hakusho, Ninku, Flame of Recca and Bleach شناخته شده است. نفر اول در سال 1993 و 1994 برنده جایزه بزرگ انیمیشن (انیمیشن/انیمه) شد.

استودیو پیروت (Pierrot)

پیِرو یک استودیوی انیمه در ژاپن است که در سال ۱۹۷۹، توسط تعدادی از کارمندان سابق Tatsunoko Production بنیان نهاده شد. نام پیرو از یک شخصیت دلقک در نمایش‌های اروپایی به همین نام گرفته شده است. از بهترین ومشهور ترین انیمه های این استودیو می توان به توکیو غول،ناروتو و بلیچ اشاره کرد.

عوامل و سازندگان موسیقی متن

موزیک فوق العاده این اثر که خود علاوه بر سایر عوامل از نقاط قوت این اثر بوده توسط شیرو ساگیسو تهیه شده است که خود سابقه ای درخشان و طولانی مدت در زمینه تهیه موسیقی به جا گذاشته است.

تهیه کننده و آهنگساز موسیقی ژاپنی است. وی با بیش از 45 سال کار حرفه ای (آغاز در اواخر دهه 1970) ، بیشتر بخاطر کارهای خود به عنوان تهیه کننده رکورد برای بازیهایی از جمله اعضای مختلف گروه کر مایک ویزگوفسکی ، میسیا ، ساتوشی تومی و کن هیرای شهرت دارد. ساگیسو همچنین به عنوان آهنگساز فیلم برای چندین انیمه و فیلم کار کرده است و به دلیل همکاری با Gainax به ویژه موسیقی متن سریال Neon Genesis Evangelion هیداکی آنو بسیار مشهور است. وی برای فیلم Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance در سال 2010 برنده جایزه انیمیشن توکیو برای بهترین موسیقی شد.
از اثار ایشان در زمینه موسیقی متن میتوان به Bleach, Berserk و Magi: The Labyrinth of Magic اشاره کرد.

گروه موسیقی Opening و Ending

در طول ساخت این انیمه پانزده تم اوپنینگ و سی تم اندینگ ارائه شده است که در این مسیر تعداد زیادی از هنرمندان ژاپنی ایفای نقش کرده اند و از محبوب ترین آنها میتوان به گروه موسیقی Aqua Timez اشاره کرد.

از جمله گروه های ساخت تم اوپنینگ و اندینگ میتوان به Orange RangeUVERworldHigh and Mighty ColorBeat CrusadersYUIAqua TimezAsian Kung-Fu GenerationKelunSCANDALPorno GraffittimiwaSIDViViDRie FuHome Made KazokuYounhaSunSet SwishIkimono-gakariJUNEMai HoshimuraOreskabandchatmonchyRSPLil’Bpe’zmokuStereoponyTsuji ShionSambomasterSpyairAimer و بیشتر اشاره کرد.

شبکه پخش TV Tokyo

این مجموعه برای اولین بار در 6 اکتبر 2004 تا 27 مارچ سال 2012 بر روی شبکه TV Tokyo پخش شد.

البته باید گفت که این اثر محبوب تاکنون در ده ها کشور از جمله بزریل،آمریکا، آلمان و… نیز پخش شده است.
انیمه بلیچ در طول 16 سال اخیر به لطف طرفداران وفادار و فوق العاده خود به مؤفقیت های گوناگونی دست پیدا کرده است.
از افتخارات و امتیازات مهم این اثر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
انیمه بلیچ پس از گذشت چندسال از پخش اخرین قسمت خود در سال 2012 همچنان در لیست ۵ اثر اول پربیننده و محبوب شبکه TV Tokyo از میان چندین انیمه جدید و
در حال پخش، قرار دارد.

سرویس پخش Crunchyroll

این سری در سال 2019 و 2020 در لیست 20 انیمه برتر و محبوب کاربران سایت Crunchyroll قرار گرفت و همچنان جایگاه را حفظ کرده.

کرانچیرول=Crunchyroll

کرانچی رول به انگلیسی یک توزیع‌کننده، ناشر و شرکت صدور مجوز آمریکایی است که بر روی انیمیشن انیمه، مانگا و درام تمرکز دارد. در سال ۲۰۰۶ توسط گروهی از دانشگاه کالیفرنیا، فارغ‌التحصیل برکلی تأسیس شد. کانال توزیع کرانچی رول و برنامهٔ مشارکتی محتوای بیش از ۳۵ میلیون عضو آنلاین را در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

اثر هایی که از Bleach الهام گرفته اند

سبک و محتوای انیمه و مانگای بلیچ الهام بخش بسیاری از نویسندگان و مانگاکاهای نسل جدید به شمار میرود و در این زمینه میتوان به اشخاص محبوبی اشاره کرد از جمله :

کوهی هوریکوشی Kohei Horikoshi
خالق سری (My Hero Academia)

گگی اکوتامی Gege Akutami
خالق سری (Jujutsu Kaisen)

کویوهارو گوتوگه Koyoharu Gotōge
خالق سری (Kimetsu no Yaiba)

و یوکی تاباتا Yuki Tabata
خالق سری (Black Clover)

جالب است بدانید که اقای هوریکوشی در مصاحبه مشترک خود با تایته کوبو این نکته را ذکر کرده بود که از طرفداران سرسخت بلیچ و سبک کار اقای کوبو به شمار می رود و از آقای اکوتامی نیز در مصاحبه دیگری سؤال شده بود که مانگای جوجوتسو کایزن بیشترین الهام و رفرنس های خود را از چه اثری داشته است؟ ایشان به شکلی کاملا ساده و دقیق، پاسخ این سؤال را با یک جمله دادند:
((انیمه و مانگای بلیچ را تجربه کنید))

منابع الهام Bleach

همچون هر اثر دیگری، بلیچ نیز از تعدادی اثر دیگر الهام گرفته است که میتوان به تعدادی از آنها اشاره کرد:

10-Yu Yu Hakusho

9-GeGeGe No Kitaro

8-Saint Seiya

7-Zombie Powder

6-Dragon Ball

5-Bad Shield United

4-Battle Angel Alita

3-Rune Master Urara

2-Berserk

1-Ultra Unholy Hearted Machine

عوامل محبوبیت و فروش موفق

بلیچ از جمله آثاری به شمار می رود که علاوه برصداپیشگی فوق العاده جذاب و قوی ژاپنی، دوبله انگلیسی آن نیز محبوبیت بالایی را به ارمغان آورد و اشخاص زیادی را از
سرتاسر دنیا به شمار طرفداران این اثر افزود.
این سری دارای ساند ترک های(موسیقی متن) مخصوص خود است که همزمان با انیمه به همراه پک های دی وی دی انیمه تولید و پخش شد و مؤفقیت فروش این محصولات را می‌توان در بین آمار فروش سایت های معتبری همچون ویز مدیا و سایر منابع معتبر مشاهده کرد.

محبوبیت بالای انیمه بلیچ در ژاپن باعث شد تا این اثر بصورت اختصاصی در 13 سپتامبر 2007 جهت پخش در کشور های مختلف ایالات متحده آمریکا انتخاب شود.
انیمه بلیچ به صورت 66 دی وی دی در قالب کالکشن های مختلف عرضه شده است و پس از آن، از سال 2016 تا کنون سایت VIZ MEDIA اقدام به عرضه نسخه بلوری این انیمه کرده است.

نسخه بلوری این اثر نیز همانند نسخه DVD با فروش فوق العاده بالایی مواجه شده و در اوایل سال 2020 فروش کلی نسخه بلوری، از آثار مطرحی مانند: ناروتو، وان پیس و اتک آن تایتان پیشی گرفت!!!

هماهنگی اعضا

از دیگر نکات مثبت این اثر هماهنگی اعضای اصلی از جمله مانگاکا، کارگردان انیمه و انیماتور این سری، یعنی تایته کوبو، نوریوکی آبه و ماساشی کودو در طراحی ایده های آرک های فرعی در انیمه است .
در واقع این سه نفر با اعتماد کامل به یکدیگر و همفکری کامل توانسته اند مسیر هموار و رو به بالایی را در جهت موفقیت این اثر ایفا کنند!


جالب است بدانید که استودیو پیروت و صداگذاران ژاپنی انیمه ی بلیچ در طراحی و صداگذارای کاراکترهای سری بلیچ در بازی Bleach:Brave Souls خصوصا تامین صدا و طراحی کاراکترهای ارک جنگ خونین هزارساله که در حال حاضر در انیمه حضور ندارند همکاری پررنگی داشته و این مشارکت ادامه خواهد داشت.

داستان و شخصیت پردازی متفاوت

تایته کوبو مانگاکای بلیچ از همان شروع داستان و رونمایی از کاراکتر ایچیگو کوروساکی به همراه تم دارک و در عین حال شونن پسندی که در دنیای بلیچ حاکم بود، کاملا متفاوت از رقبای خود در آن دوره عمل کرد!!

ایچیگو کوروساکی انسانی خاص اما بدون هیچ هدف و آرمان خاصی که ناگهان به شکلی ناخواسته وارد جنگ میان شینیگامی ها و هولوها شده و در طول این اتفاقات پله
به پله شخصیت وی دچار تکامل های فراوانی میشود، وی بر خالف بسیاری از قهرمان های اثار شونن، تنها یک هدف و رفتار ثابت را دنبال نمیکند بلکه براساس اتفاقاتی که در طول داستان برای او می افتد و مبارزه هایی که یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد چنان تحولی در ذات درونی و رفتار ظاهری او ایجاد میکند که بیننده را به شدت جذب این اثر و ماجراجویی های ایچیگو میکند.

علاوه بر آن ترکیب این اتفاقات با تم دارک در عین حال فان، دوست داشتنی و پر تنش این اثر بر جذابیت و متفاوت بودن محتوای بلیچ می افزاید.
جذابیت داستان و شخصیت پردازی بلیچ از همان شروع به قدری همگان را مجذوب خود کرد که اقای توریاما مانگاکای Dragon ball در نامه ای به تایته کوبو بابت خلق چنین اثر فوق العاده ای تبریک گفت.
اگر هنوز فکر میکنید که ایچیگو کوروساکی و سایر شخصیت های دنیای بلیچ تفاوت خاصی با دیگر اثار شونن ندارند بهتر است مروری بر یکی از معروف ترین دیالوگ های ایچیگو در شروع داستان داشته باشیم:
((نه اونقدر مقدسم که جونم رو برای غریبه ها به خطر بندازم و نه اونقدر پستم که وقتی مردم جلوی چشمم آسیب میبیننن، ساکت بشینم))

مبارزه های فوق العاده و تنوع قدرت ها

یکی از بزرگترین عوامل در محبوبیت انیمه و مانگای بلیچ مبارزه های فوق العاده آن و تنوع بسیار بالا در به تصویر کشیدن قدرت ها میباشد.
نوع مبارزات و فضای هرکدام به قدری جذاب و هیجان انگیز هستند که پس از گذشت سالها هنوز هم بسیاری از فایتهای این اثر در لیست محبوب ترین مبارزه های تاریخ انیمه و مانگا قرار دارند.
جنگ هایی مانند:

(ایچیگو علیه اولکیورا، ایچیگو علیه آیزن، زاراکی علیه نویترا، ایچیگو در برابر گینجو، آیزن در برابر گوته 13 ،گریمجو در برابر ایچیگو) از جمله لحظاتی هستند که شما را عاشق این اثر خواهند کرد!!!

ترکیب تمامی این مبارزات با موسیقی متن های فوق العاده زیبای اقای شیرو ساگیسو هیجان و تنش بسیار بالایی درون بیننده ایجاد میکند.
علاوه بر موارد ذکر شده خالقیت بالای تایته کوبو در به تصویر کشیدن قدرت های مختلف که هر کدام فلسفه خاص خود را دارند نه تنها باعث افزایش میزان لذت بخش بودن مبارزه ها میشود، بلکه فلسفه به کارگرفته شده در سیستم پاورلاین ذهن شما را به شدت درگیر منابع الهام آنها میکند!!!

عظیم بودن دنیای بلیچ و تنوع بالا در به تصویر کشیدن نژادهای مختلف

در طول داستان بیننده شاهد تعداد بسیار زیادی از یونیورس ها و گونه های مختلف می باشد، تایته کوبو با استفاده از خلاقیت خود هر نژاد و دنیا را براساس فلسفه های کشورهای مختلف به تصویر کشیده است!!
به عنوان مثال: شینیگامی ها و دنیای سول سوسایتی با الهام از فرهنگ اصیل ژاپن و فلسفه به کارگرفته شده در به تصویر کشیدن شینیگامی ها نیز افسانه های کهن شرقی در دوره سامورایی ها را بکار برده است.
یا در آرک آرانکار تمام اسامی کاراکترها، اسامی قدرت ها و موسیقی متن این آرک به همراه فلسفه ایی که برای به تصویر کشیدن موجودات و ارواح خبیث یا همان هولوها به کار گرفته شده مستقیما از فرهنگ کشور اسپانیا الهام گرفته شده است که بهترین نمونه آن شخصیت اولکیورا شیفر میباشد، شخصیتی از دل پوچی و ناامیدی که نام وی کاملا اسپانیایی میباشد :
(اولکیورا در زبان اسپانیایی به معنی شخصی که گریه میکند و شیفر به معنی شیطان)

شخصیت های پیچیده و بک استوری های فوق العاده

فکر نمیکنم کسی با دیدن انیمه بلیچ مجذوب کاراکترهای مرموز و پیچیده ای مانند اوراهارا کیسکه، کوگو گینجو، آیزن سوسکه، کیوراکو شونسوی، شیهوین یوروییچی و…. نشود


در بلیچ ما با لیستی کامل از شخصیت هایی مواجه میشویم که عمده جذابیت آنها در پیچیدگی رفتار، گذشته مبهم و قدرتهای مخفی که دارند، میباشد .
این کاراکترها به قدری ذهن بیننده را درگیر خود و سرگذشتشان میکند که نمیتوان به آنها عالقه مند نشد و تایته کوبو نیز با ظرافت خاصی در طول داستان پرده از اسرار و
چهره واقعی آنها برمیدارد که موجب افزایش جذابیت این نوع شخصیت ها میشود.

ویلن های (شخصیت های خبیث) فوق العاده

آیزن، یوهاباخ، اولکیورا و بسیاری دیگر از خبیث های اصلی این اثر به که جرات میتوان گفت تعدادی از محبوب ترین کاراکترهای تاریخ دنیای انیمه و مانگا به شمار میروند تاثیر بزرگی در افزایش محبوبیت این اثر داشته اند.

ویلن های بلیچ هیچ وقت از اهداف و آرمان های خود روی برنمیگردانند، آنها تا اخرین نفس و قطره خون خود برعقایدشان پایبند هستند و در راه رسیدن به هدف خود دست به هر کار شرورانه ای میزنند.

کاراکترهای خبیث دنیای بلیچ نه تنها از اهداف و کارهای خود پشیمان و ذره ای ناراحت نمی شوند بلکه اهداف و ارمان های خود را به گونه ای توصیف کرده و به تصویر می کشند که بیننده نمی تواند عقاید آنها را رد کند بلکه راجب به این مطلب فکر میکنند و ذهنشان درگیر این مبحث میشود که بهترین نمونه آن نیز اهداف و عقاید شخصیت آیزن در طول داستان است.

همچنین در بلیچ نیز گروهی از تبهکار های قوی و خفن همچون گروه اکاتسوکی در ناروتو و فانتوم تروپ در هانتر ایکس هانتر، وجود دارد که به آنها اسپادا گفته میشود.

اسپادا (Espada)

اسپادا (اسپانیایی به معنای “شمشیر”) آرانکار با بالاترین رتبه در ارتش آیزن سوسکه است. آنها قوی ترین هالوها تحت فرماندهی او هستند. آنها رقبای اصلی گوته 13 هستند.

گوته 13 (Gotei 13)

گوته 13 (Gotei 13) سازمانی است که اکثر شینیگامی به آن می پیوندند و یکی از سه شاخه اصلی ارتش در جامعه روح است. این بخش به سیزده بخش (از این رو نام) تقسیم شده است ، و هر بخش دارای تخصص خاصی هستند. گوته 13 تابع فرمانهای اتاق 46 مرکزی است. آنها همچنین صلاحیت رسیدگی به هیچ یک از خانواده های اصیل را ندارند. نماد گوته 13 یک لوزی است ، تمام نمادهای 13 بخش در داخل لوزی در پشت ردای کاپیتان ها قرار می گیرند.

همچنین هربخش دارای یک ستوان (lieutenant) نیز هست

فیلر آرک های جذاب و دیدنی

بخش قابل توجهی از انیمه ی بلیچ متشکل از ارک های(فصل) مهمی است که در مانگای این اثر نبوده و مختص انیمه ساخته شده اند که به این بخش ها فیلر آرک یا همان اوریجینال استوری گفته می شود.
شاید در نگاه اول با خودتان بگویید به دلیل اینکه این محتواهای داستانی در مانگا نبوده اند پس ارزشی نداشته و نیازی به دیدن آنها نیست اما سخت در اشتباه هستید آرکهای
فرعی بلیچ همگی از ارزش داستانی بسیار بالایی برخوردار هستند تا حدی که حتی از این فصول در ارک های اصلی نیز یاد شده و برروی آن تاثیر گذار بوده اند، حتی از برخی کاراکترهای یک آرک فرعی در ارک های اصلی نیز استفاده شده است.
علاوه بر موارد ذکر شده ارک های فرعی بلیچ در کنار روایت داستانی جذاب به بسیاری از سوالات پیش امده در داستان اصلی پاسخ داده و برخی از چاله های به وجود امده در داستان اصلی را نیز برطرف میکنند.
از دیگرنکات مثبت این فصول حضور کاراکترهای جدیدی با شخصیت پردازی بسیار قوی، به یادماندنی و تاثیر گذار میباشد کاراکترهایی مانند: کوچیکی کوگا، موراماسا،
اینابا کاگه روزا و آماگای تنها تعداد اندکی از محبوب ترین کاراکترهای این ارک ها هستند همچنین این بخش های داستانی از نظر کیفیت، طراحی و گرافیک نه تنها هیچ
ضعفی نسبت به ارک های اصلی نداشته بلکه یک پیشرفت بزرگ برای سطح کیفیت این انیمه نیز به حساب می آیند به گونه ای که شما در هر ارک فرعی شاهد پیشرفت چشمگیری در سطح کیفیتی این انیمه خواهید بود!!!
لازم به ذکر است که طراحی کاراکترهای ارک های فرعی نیز برعهده ی مانگاکای این اثر، تایته کوبو بوده و حتی برخی از این طراحی ها مانند شکل مادی کاتن کیکوتسو در ارک فرعی قیام زانپاکتوها در ارک های اصلی مانند جنگ خونین هزارساله نیز مورد استفاده قرار گرفتند که این نشان از ارتباط داستانی میان ارک های اصلی و فرعی میباشد!!!

پایان بندی های عالی و بحث برانگیز در هر آرک

اگر فکر میکنید که بلیچ همانند برخی از اثار مشابه در این سبک در هر فصل خود دارای پایانی کامال شاد و فان یا به اصطلاح ساده تر Happy Ending میباشد، کاملا در اشتباه هستید….
پایان هر مبارزه در انیمه بلیچ با عواقب و اتفاقات سنگین فراوانی همراه خواهد بود و فضایی را با استفاده موسیقی های فوق العاده جذاب استاد شیرو ساگیسو به تصویر
میکشد که شما را کاملا مجذوب خود و احساساتتان را به چالش خواهد کشید، از بهترین نمونه هایی که در این زمینه میتوان نام برد:
مبارزه نهایی آرک ارانکار، مبارزه سوم شخصیت گریمجو و مبارزات آرک فول برینگ (Lost Agent)نمونه هایی از این دست هستند.

تمام موارد ذکر شده به همراه بسیاری از ویژگی هایی که نمیتوان کامل بیان کرد دلایل بزرگی هستند که باعث شدند انیمه بلیچ در طول 16 سال اخیر تبدیل به یکی از بزرگترین و محبوب ترین آثار تاریخ صنعت انیمه بشود و باعث خوشحالی و افتخار ما طرفداران است که بالاخره شاهد پخش فصل جدید این اثر خواهیم بود.

Bleach:Thousand Year Blood War

همان طور که اطلاع دارید فصل دوم این اثر زیبا در حال ساخت است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم اطلاعاتی درمورد پخش فصل دوم در اختیار شما قرار دهیم.

✅ مراحل پیش تولید سری جدید انیمه بلیچ‌ از اوایل فصل تابستان و مرحله اصلی تولید نیز از فصل پاییز گذشته رسما آغاز شده و حداقل تا اواخر سال ادامه خواهد داشت.

✅ طبق شایعات و برخی از منابع لیک شده این اثر همانند سری قبلی توسط استادیو pierrot اما با همکاری یک استادیوی بزرگ دیگر نیز در حال تولید میباشد.

✅ این اثر طبق صحبت ها و نظارتی که تایته کوبو(خالق سری بلیچ) برروی مراحل تولید انیمه دارد، فصل جدید این اثر در نیمه شب ها پخش خواهد شد تا ارک جنگ خونین هزارساله همانند ورژن مانگای خود، در انیمه نیز از خشونت کافی برخوردار باشد و همچنین در طراحی لباس برخی از کاراکترهای این ارک نیز سانسوری صورت نگیرد‌.

✅ با توجه به مدت زمان طولانی و بودجه بالایی که در اختیار تیم سازنده این انیمه قرار دارد طرفداران عزیز شاهد یک اثر فوق العاده و یک بازگشت قدرتمند از سری بلیچ خواهند بود

✅ لازم به ذکر است که با توجه به مدت زمان طولانی ساخت و‌ تولید، این انیمه در سال ۲۰۲۱ پخش نخواهد، البته در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در رابطه باز زمان پخش فصل جدید وجود ندارد اما برخی از منابع بزرگ و معتبر که سابقه پیش بینی و لو دادن اطلاعات مهم را دارند تایید کرده اند که این اثر در سال (( 2022 )) پخش میشود.

✅ لازم به ذکر است نمایشگاه بزرگ طراحی های مانگا و‌ انیمه بلیچ در توکیو در اواخر ماه دسامبر (اذر- دی) بازگشایی خواهد شد که بنظر میرسد در این بازه زمانی جزئیات بیشتری از فصل جدید انیمه بلیچ منتشر خواهد شد.

امیدواریم از مطالب این پست نهایت لذت را برده باشید

از منابع استفاده شده در جمع آوری اطلاعات:

کانال تلگرامی Bleach_World

درباره‌ی Gintoki

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *