Chainsaw man - main

مانگای چینسامن (Chainsaw man)، عصری جدید بر صنعت مانگا و انیمه

تا حالا مرگ را به چشم خودتان دیده‌اید؟ تابحال بارها و بارها بدنتان تیکه پاره شده است؟ آیا شده اعتمادتان را به دیگران از دست داده باشید؟ مانگای چینسامن (مرد اره‌برقی :Chainsaw Man) همان چیزی است که بارها شاهدش خواهید بود، از ترس و مرگ گرفته تا خیانت و عدم اطمینان. شهرهای این مانگا، بی‌رنگ و لعاب هستند و کوچه‌های آن بوی خون می‌دهند. این مانگا طی یک سال اخیر کلی طرفدار پیدا کرده است و خیلی‌ها بی‌صبرانه منتظر انیمۀ آن هستند. حالا دلیل این حجم از طرفدار چیست؟ برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید.

chainsaw man #1
عکسی از کاور مانگای چینسامن

خلاصه داستان

داستان در مورد پسری به نام دنجی (Denji) است. بعد از اینکه پدر دنجی می‌میرد، متوجه می‌شود که پدرش مبلغ زیادی را به رییس یکی از گروه‌های مافیا بدهکار است. حالا دنجی مجبور است برای جبران بدهی پدرش، برای رییس مافیا کار کند و تقریباً همۀ پولی که در می آورد را به رییس مافیا بدهد. پس شرایط زندگی دنجی بشدت اسفناک است، به‌طوری که تنها غذایش نان خشک است و در یک خانه خرابه زندگی می‌کند. تازه دنجی برای جبران بدهی، بخشی از اندام‌هایش را هم فروخته است.

آرزوهای این پسر همان زندگی روزمرۀ ماست؛ خوردن نان با مربا، داشتن خانه و جای خواب گرم، حمام آب گرم، لباس تمیز و… از جمله آرزوهای این پسر است. زمانی که تازه به خدمت رییس مافیا در می‌آید، با یک شیطان اره‌برقی که شباهت زیادی به سگ دارد برمی‌خورد. شیطان زخمی شده بود ولی دنجی با دادن خونش و نجات دادن جان شیطان، با آن قرارداد می‌بندد. اینجاست که داستان دنجی شروع می‌شود.

با خواندن متن بالا متوجه شدید که مانگای چینسامن مثل بقیۀ مانگاها نیست و از خشونت بشدت بالایی برخوردار است.

فضای دارک و تاریک داستان

بعد از خواندن 20 چپتر اول مانگای چینسامن، کاملاً متوجه خواهید شد که این مانگا با بقیه مانگاهایی که خواندین فرق داره. کشته شدن و خورده شدن، یک اتفاق عادی توی این انیمه است. خون و خونریزی در تک‌تک چپترهای این مانگا هست. همین موارد باعث شده تا این مانگا طرفداران زیادی پیدا کند. زیرا با جلوتر رفتن زمان، اکثر مانگاها فضای شادتری پیدا می‌کنند. این بخاطر سیاست‌های کشور ژاپن است. کشور ژاپن دارای تعداد زیادی افراد افسرده است و سالانه کلی موارد خودکشی در این کشور ثبت می‌شود؛ بنابراین برای درمان روحی-روانی این افراد سعی می‌کنند در انیمه‌ها دائماً انرژی مثبت بدهند.(برخلاف کشور ما!)

همچنین در مورد فضای داستانی باید گفت که این مانگا در دنیایی روایت می‌شود که پر از شیاطین است. شهرها و سکانس های آن بوی خون و مرگ می‌دهند. خبری از رحم و مروت و زنده ماندن شخصیت مورد علاقتون نیست.

Shonen Jump
عکسی از جلد مجلۀ شونن جامپ

نویسندۀ داستان

مانگای چینسامن به دست آقای تاتسوکی فوجیموتو (Tatsuki Fujimoto) طراحی و نوشته شده است. ایشان متولد سال 1993 هستند. از دیگر آثار ایشان می‌توان مانگای مشت آتشین (Fire Punch) و وان‌شات نگاه به گذشته (Look Back) نام برد. هر کدام از آثار نام برده شده پس از انتشار، بسیار مورد تمجید و تحسین قرار گرفتند. ایشان جلد اول مانگای چینسامن را در سال 2018 در مجلۀ پرطرفدار شونن جامپ (Shonen Jump) منتشر کردند. این در حالی بود که تا آن زمان تمامی آثار مجلۀ شونن جامپ حالت دارک و خشونت بسیار بالایی نداشتند. با آمدن چینسامن به این مجلۀ هفتگی، طلسم شکسته شد.

قسمت جالب در مورد این مانگاکای معروف این است که هنوز عکسی از آن در دسترس نیست. بعضی‌ها می‌گویند که یکی از شخصیت‌های مانگاهایش تصویر چهرۀ خودش را دارد. واقعاً او کیست؟

 

chainsaw man #4
عکسی از شخصیت اصلی مانگای چینسامن (دنجی)

شخصیت‌پردازی قوی

یکی از نقاط قوت این مانگا، شخصیت پردازی آن است. شخصیت‌های آن نه‌تنها از لحاظ طراحی جدید هستند، بلکه رفتارهای جدیدی دارند. مانگاکا قشنگ به این موضوع واقف است که گذشتۀ شخصیت بر روی احساس ما نسبت به آن شخصیت تاثیر می‌گذارد. پس برای شخصیت‌هایی که عنصر کلیدی داستان هستند، گذشته‌ای تعیین شده است. این کار باعث شده هر شخصیتی برای خودش منحصر به فرد باشد. هر کدام از شخصیت ها برای شما مهم و باارزش نشان داده می‌شود و شما را به آنها وابسته می‌کند.

شخصیت اصلی

  • این قسمت دارای مقداری اسپویل است، اگر مانگا را نخواندید، پیشنهاد می‌کنم این بخش را رد کنید.

اگر شما این مانگا را بخوانید، ممکن است اول کار از شخصیت اصلی خوشتان نیاید. امّا با جلو رفتن داستان متوجه می‌شوید که شخصیت دنجی در واقع نماینده‌ای از بشر است. یعنی طمع، شهوت، خشم و بقیه احساساتی که دنجی دارد، همان خود ما هستیم. طمعی که هیچوقت سیر نمی‌شود و با وجود اینکه به چیزی که می‌خواستیم می‌رسیم، خواستۀ آن بیشتر از قبل می‌شود. شهوتی که حتی سلامت ما را به خطر می‌اندازد را سرکوب نمی‌کنیم. خشمی که می‌تواند هم جسمی و هم روانی ما را نابود کند، باز ازش استقبال می‌کنیم.

chainsaw man #5
عکسی از مانگای چینسامن

طراحی و استایل مانگای چینسامن

مانگای چینسامن طراحی شخصیت‌هایش بشدت جذاب است. هم شخصیت‌های مؤنث و هم شخصیت‌های مذکر داستان، آرت (طراحی) جذاب و زیبایی دارند. همچنین طراحی‌های آن واقعیت‌گرا است، یعنی از چشم‌های بزرگ و عنصر های فانتزی در طراحی استفاده نشده است. جزئیات طراحی آنطور که فکر می‌کنید زیاد نیست ولی بدلیل طراحی اصولی، شما را قشنگ در داستان غرق می‌کند.

طراحی پس‌زمینه‌ها به خوبی انجام شده و پنل‌بندی مانگا استاندارد و قابل فهم است. با اینحال که از طراحی مانگا تعریف کردم، قسمت‌هایی از مانگا شخصیت‌ها بد طراحی شده‌اند. انگار که مانگاکا عجله داشته که سریع‌تر آن چپتر را به اتمام برساند.

Chainsaw Man - #6
عکسی از مانگای چینسامن بر روی مجلۀ شونن جامپ

فصل دوم مانگای چینسامن

بعد از خواندن 97 چپتری که از این مانگا منتشر شده است، متوجه خواهید شد که این تازه پایان فصل اول مانگا می‌باشد و دنبال‌کنندگان این مانگا باید منتظر فصل بعدی آن باشند. بعد از اتمام جنجالی فصل اول مانگا، سطح انتظارات بالا رفته و از طرفی خیلی‌ها خواستار بازگشت شخصیت‌های قبلی داستان و توضیحات بیشتر در مورد جهان داستان هستند. هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار فصل بعدی مانگا مشخص نشده است. ولی شایعات بر این اساس است که در تابستان 2022 منتشر خواهد شد.

Chainsaw Man - #7
عکسی از انیمۀ چینسامن

دریافت انیمۀ اقتباسی از مانگا

زمستان 2021 خبری مبنی بر ساخت انیمه‌ای از روی مانگای چینسامن تایید شد. تریلر آن نیز در سالگرد ده‌سالگی استودیوی سازندۀ آن منتشر شد. تریلر از کیفیت بالایی برخوردار بود و نوید این را می‌داد که منتظر یک شاهکار باشید. امّا عده‌ای از بعضی تغییرات که در تریلر مشاهده کردند خوششان نیامد. برای مثال در انیمۀ چینسامن، رنگ موهای شخصیت پاور (Power) بجای آنکه صورتی باشد، بلوند شده بود. البته به قول معروف نمی‌شود یک کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد. باید صبر کرد تا انیمۀ آن منتشر شود. مانند فصل دوم مانگا، برای انیمه نیز تاریخ دقیقی هنوز مشخص نشده است. شایعات بر این اساس است که پاییز 2022 منتشر خواهد شد.

نگاهی به تیم سازندۀ انیمۀ چینسامن

استودیوی MAPPA وظیفۀ تولید انیمۀ چینسامن را بر عهده دارد. از جمله کارهای این استودیو Shingeki no Kyojin: The Final Season، Dorohedoro، Jujutsu Kaisen، The God of High School و Dororo می‌توان نام برد. این شرکت، کارنامۀ درخشانی بخصوص در چند سال اخیر دارد. امّا بخاطر استفادۀ غیر اصولی از تکنولوژی CGI دائما مورد انتقاد قرار می‌گیرد. کارگردان این انیمه آقای ریو ناکایاما (Ryu Nakayama) است. ایشان قبلاً کارگردان قسمت‌هایی از انیمه‌هایی همچون Jujutsu Kaisen، Barakamon و Tate no Yuusha no Nariagari بودند. با توجه به تیم سازنده، طرفداران امیدوارند که انیمۀ چینسامن تبدیل به یک شاهکار شود.

تریلر انیمه

جمع‌بندی

مانگای چینسامن را می‌توان شروع جدیدی بر عصر انیمه‌ها دانست. این مانگا با استفادۀ اصولی از کلیشه‌ها و نوآوری و ساخت کلیشه‌های جدید در داستان، توانست خودش را در قلب مردم جای دهد. خیلی‌ها بر این باورند که انیمۀ جوجوتسو کایسن (Jujutsu Kaisen) یا شیطان‌کش (Kimetsu no Yaiba: Demon Slayer) قرار است جای انیمۀ حمله به تایتان (Shingeki no Kyojin) را پر کنند. ولی این تصور اشتباه است. هر اثری که نوآوری و استفاده اصولی از کلیشه‌ها را داشته باشد، لایق بهترین شدن است.

به زودی این مانگا و انیمه طرفداران زیادتری پیدا می‌کنند. خواهش بنده از طرفداران چینسامن این است که طرفدار تعصبی نباشند و حواسشان به نقص‌های این اثر هم باشد.

نظرسنجی

امتیاز نهایی

کیفیت این مطلب را در چه سطحی می‌بینید؟

User Rating: 4.69 ( 20 votes)

درباره‌ی Aria

از تابستان سال 1397 شروع به دیدن انیمه کردم. تا الان سعی کرده‌ام تا در همه زمینه‌های مربوط به انیمه فعالیتی داشته باشم. و در حال حاضر دانشجوی رشته مهندسی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *