بررسی انیمه Darling in the FranXX, دلایلی که ممکنه شما را از دیدن این انیمه پشیمان کند!

انیمۀ Darling in The FranXX روایتی از آینده‌ای دور که با دیدن زمین هیچ حس حیاتی از آن دریافت نمی‌شود؛ و انسان ها در شهر متحرکی به نام «پِلَنتِیشِن» روزگار خود را می‌گذرانند. در حالی که موجوداتی به نام کیوریو حیات انسان‌ها را به خطر انداخته و انسان‌ها چاره‌ای جز مبارزه برای حفظ همین زمین خاکی ندارند! در قسمتی از شهر متحرک که میستیلتین (قفس پرنده) نامیده میشود، انسان‌هایی با مبارزه برای اثبات موجودیت خود تلاش می‌کنند.

انیمه دارلینگ در زمستان سال 2018 اولین بار با همکاری سه استودیوی A1-pictures و Trigger و CloverWorks منتشر شد. این انیمه در لیست بهترین انیمه‌های سال 2018 قرار دارد. نویسندگی مانگای این انیمه‌ی اقتباس شده را Code:000 و کارگردانی این اثر را Atsushi Nishigori انجام داده است.

دارلینگ، انیمه‌ای 24 قسمتی با ژانر مکا، اکشن، درام، عاشقانه و علمی-تخیلی است. این انیمه علاوه بر موضوع چالش برانگیز و باور نکردنی که داره، با دیدنش این حس القا میشه که همچین موضوعاتی را هیچ جا به جز در دنیای انیمه نمی‌توانیم شاهد باشیم!

 

داستان انیمه

در سرزمین پلنتیشن هیچ نامی برای انسان‌ها وجود ندارد و همه‌ی پاراسایت‌ها (Parasite: افرادی که سوار ربات‌ها میشوند و به معنی انگل است) با کد شناخته میشوند. این پاراسایت‌های آموزش دیده باید ربات‌های انسان‌نمایی به اسم FranXX را با جفت شدن (جفت مذکر- مونث) کنترل کنند. و طی مبارزه با کیوریوها از شهر متحرک محافظت کنند. در این بین، پاراسایتی با کد 016 که توانایی جفت شدن را ندارد، در حال از دست دادن ماهیت خودش است.

چون در این سرزمین هر کسی که بتواند FranXX را کنترل کند وجودش به رسمیت شناخته میشود! در همین لحظه‌های ناامیدی، پاراسایتی مرموز و دورگه با کد 002 نور امیدی برای کد 016 میشود و او را دارلینگ (به شریک ربات سوار گفته میشود که به معنی محبوب و معشوق است) می نامد.
در حالی که شایعه‌ای ترسناک دربارۀ این پاراسایت وجود دارد…

 

محیط و جو حاکم بر انیمه

جیان “با عنوان پرنده‌ای که در بال‌ها شریک میشود” شناخته میشود، فقط یک بال دارد. اگر پرندۀ نر و ماده به هم تکیه نکنند و به عنوان یک واحد عمل نکنند قادر به پرواز نخواهند بود. آن ها موجودات ناقصی هستند. تا وقتی یک شریک پیدا کنند باید بین برگ‌های درخت پنهان شوند، با نفس نگه داشته شده منتظر بمانند و رویای روزهایی را ببینند که بتوانند به آسمان پرواز کنند…

در لحظات ابتدایی شروع انیمه، این جملات گفته میشه که تا حدودی هدف و سمت و سوی داستان رو برای ببیننده مشخص میکنه! از این جملات یک برداشت میشه کرد. در این انیمه موجوداتی وجود دارند که بدون جفتشون حتی قادر به ادامه زندگی هم نخواهند بود. با اینکه این انیمه فضایی شبیه داستان‌های آخرالزمانیِ ترکیب شده با ربات‌ها را دارد، اما از زمینۀ عاشقانۀ این انیمه نمیشه چشم پوشی کرد.

 


دلایل هیت شدن و نقص‌های انیمه

با اینکه دارلینگ جزو انیمه‌های پرطرفدار دسته‌بندی شده و امتیاز بالایی دریافت کرده. اما بعضی انیمه بازها معتقدند که انقدر هم شاهکار نبوده و لیاقت این امتیاز بالا را نداشته!

به اولین دلیلی که میشه برای زَده شدن از دارلینگ اشاره کرد، این هست که روند داستان مخصوصاً قسمت های آخرِ انیمه در سراشیبی قرار گرفت. و همین علت که اتفاقات غافلگیر کننده‌ای به طور پی در پی و پشت سرهم به تصویر کشیده میشه. موضوعات مختلفی برای هضم کردن به بیننده میده و در آخر ممکنه باعث گیج شدن بیننده بشه.

دومین دلیل، داستان اصلی انیمه دارلینگ خیلی به انیمه Neon Genesis Evangellion شباهت داره. و انیمه دارلینگ متهم به کپی کردن از روی انیمه Neon Genesis Evangellion شده. نکته قابل ذکر این هستش، درسته که دارلینگ محتوایی شبیه به Neon Genesis Evangellion داره و دارلینگ در مسیری مشابه با Neon Genesis Evangellion حرکت میکنه، ولی خط داستانی هر دو انیمه از یک جایی به بعد جدا میشه.

سومین دلیلی که شاید بعضی از بیننده‌های این انیمه براشون خوشایند نباشه. میشه گفت طراحی لباس‌ها و استایل‌ پاراسایت‌های دختر هستش. و همینطور شخصیت و رفتارهای منحرفانه 002 که شاید باعث خجالت بشه. البته واکنش‌های هیرو در مواجه با این دسته رفتارهای 002، انقدر جالب و بامزه‌س که ممکنه باعث خنده هم بشه! توضیحات بیشتری نمیدم و مطمئناً با دیدن این انیمه خودتون میتونید در این مورد نظراتتون رو کامنت کنید!

 

پایان سوال برانگیز انیمه

  • این قسمت دارای اسپویل‌های خیلی سنگین و مهم هست، اگر انیمه را ندیدید، پیشنهاد میکنم این قسمت را نخوانید.

آخرین دلیلی که ممکنه باعث گیجی و ناامیدی بشه، پایان جنجالی انیمه میتونه باشه. بعضی‌ها با این پایان انتظار فصل دوم این انیمه را میکشیدند که متاسفانه خبری از فصل دوم به گوش نرسید!

در قسمت اخر انیمه شاهد مرگ دو شخصیت اصلی یعنی 002 و هیرو بودیم که این پایان مورد انتظار برای خیلی‌ها نبود. اما با سکانس آخر انیمه که سال‌ها بعد رو نشون میداد، دو بچه شبیه هیرو و 002 دور درختی با هم بازی میکردند. این سکانس هم به خودیِ خود باعث پیچیدگی داستان و گیج شدن بیننده‌ها شد. در اینجا این سوال پیش میاد. لحظاتی قبل، مرگ این دو شخصیت به تصویر کشیده شد، پس این بچه‌ها چه کسانی هستند؟

به طور کلی در بعضی از انیمه ها شاهد یک عقیده به نام تناسخ (طبق این عقیده انسان ها چندین بار زندگی میکنند و زندگی قبلی و بعدی دارند که ممکنه این زندگیِ بعدی در همان کالبد زندگی قبل باشد یا ممکنه با کالبدی جدید و به شکلی دیگه در زندگی بعدی ظاهر شویم) هستیم. به شخصه نظرم این هست که این سکانس نشون دهندۀ عقیدۀ تناسخ هست. در واقع میخواد این پیام برسونه که روح این دوشخصیت حتی بعد از مرگ و در زندگی های بعدیشون باز هم همدیگه را پیدا میکنند و با هم می‌مونند.

 

جمع بندی

انیمۀ دارلینگ با وجود نقص‌ها و داستان کپی شده‌ای که داره، باز هم طرفداران خاص خودش رو پیدا کرده. نمیشه اسم افتضاح براش در نظر گرفت، چون هر اثری به اندازۀ تلاشی که براش شده ارزش خاص خودشو داره. اگر با صنعت انیمه آشنایی داشته باشید، میدونید که هیچ انیمه‌ای پیدا نمیشه که بی نقص و بدون مشکل باشه. هر شخصی که انیمه میبینه، یک انیمه را به عنوان انیمه‌ای که وقتش با دیدنش تلف شده معرفی میکنه. و درنهایت همۀ این موضوعات بستگی به علاقه و سلایق شخص داره. پس ممکنه انیمه‌ای که از نظر شما شاهکار بوده از نظر یک فرد دیگه حتی ارزش دیدن هم نداشته باشه!
در این صورت انیمۀ دارلینگ هم مثل تمام انیمه‌های دیگه بسته به سلیقۀ بیننده، میتونه تبدیل به شاهکار ویا اثری وقت تلف کن بشه!

نظرسنجی

کیفیت این مطلب را در چه سطحی می‌بینید؟

User Rating: 3.93 ( 45 votes)

درباره‌ی Sakura

14 نظر

  1. من به این کپی برداری اعتقاد دارم ولی بقیه چیز هایی که نام بردی اصلا موجه نبود و درواقع قشنگ به طرفدار های زیادی که این انمیه داره توهین کردین هرچند درسته دارلینگ این فرنکس بعضی از سکانسا قطعا کپی کرده ولی به هر حال محبوب تره نقدتون دلیل موجه دیگر کپی نداشت و کاملا توهین امیز بود

    • اولا چونکه این انیمه طرفدارش بیشتره، دلیل موجهی برای عدم ذکر نقص هاش نیست
      توی این پست نگفتیم این انیمه بده یا اسکی کامله

      فقط گفتیم این جزو نقص هاشه
      و قضاوت رو به خواننده سپردیم

      و در آخر بگم که انیمه Evanglion که به قول شما طرفدار کمتری داره. بخاطر اینه که این انیمه قدیمی تر بوده و یه عده زیادی از انیمه بین ها به گرافیک بیشتر دقت میکنن.

  2. به نظر من این انیمه بهترین انیمه است که تا بحال تو عمرم دیدم من

    کا از این انیمه لذت بردم بقیم که سلیقه ندارند معلومه که از این

    کارتون لذت نمی برند بازم می گم که این انیمه واقعا فوق العاده است

    اگه بتونی منظور این انیمه رو بفهمین حتما از این انیمه لذت می برید

  3. زیروتو هیرو واس هم

    ۱۷ تا انیمه دیدم ولی این باور کنید یه چیز دیگس اگر باش ارتباط بگیری
    باورت میشه دو این ۲ روز یا ۳ روز همش دلم شور میزد(اسپویل شده بودم تو تمام قسمتا)
    شاهکاری واس من که تموم نمیشه انتظار فصل دو عم ندارم چون واقعا همین ۲۴ قسمت عالیو کامل بود واسم (ولی چ بهتر که بیاد🥲)
    زیروتو وو هیرو؛ شاید شخصیت اوکی نداشته باشن به تنهایی ولی تو بیا ببین کنار هم چی میشن

    توصیه: توی ۲ روز یا ۳ روز ببینید که بهتر درکو با این انیمه ارتباط بگیرین
    ولی خودتونو واس اسپویل اماده کنید (واس دخترا میگم😂💔)
    حتما هم بعدش یه انیمه ی دیگه ای ببینید که اسپویل از بین بره ولی از ذهنتون به هیچ وجه نمیره اگر مث من انیمه باز باشی

    ارزوی دیدن تمام انیمه های شاهکار رو واستون دارم❤️🌹

    • اره حاجی از وقتی تموم شد نمیدونم ناراحتم نمیدونم خوشحالم 💔💔💔
      اصلا نگم انواع انیمه رو دیدم از دارک بکیر تا خوشایندش ولی این یچیز دیگه بود 😢💔

  4. قشنگ اما چه فایذه سه قسمت نهایی خراب کرد

  5. شرم آوره که به نسل کودک و نوجوان هم رحم نمی کنند و چنین انیمه های مستهجنی رو می سازند و شما هم به راحتی نقد وبررسی می کنید!!
    گزارش کردم

  6. این انیمه شاهکاره درسته که پایان شاید دلخور کننده ای داشت من خودم از همون وسطای انیمه از همچین پایانی می ترسیدم ولی بازم تا حالا انیمه ای ندیده بودم که اینجوری با احساساتم بازی کنه لذت بردم

  7. داستان اینه که من خیلییی ساله انیمه میبینم و حساب تعدادش از دستم در رفته ولی بازم این انیمه بعد وان پیس انیمه مورد علاقمه و اونایی که دنبال فصل بعدن باید عرض کنم که هیچ فصل دیگه ای در کار نیست و اون سکانس آخر انیمه که زیروتو و هیرو بچه شدن و اینا برای این بود که طرفدارا به بهونه زنده موندنشون پی فصل جدید نباشن .
    درسته که آخرش خیلی نابودم کرد ولی خیلییییی انیمه ی قشنگیه

  8. به نظرم دارلینگ این فرنکس شاهکار هم رد کرده جوری که تمام حرکاتم به حرکات کرکترها وصل شد و همزمان باهاشون میخندیدم و گریه میکردم درست نیست که بیاید ازش ایراد بگیرید و اینم میگم توصیه میکنم اگه از هنتای خوشتون نمیاد نبینید کسی مجبورتون نکرده لازم هم نکرده انتقاد کنید

    • عزیزم اول فرق ژانر هارو بفهم بعد بیا نظر بده این ژانرش ایچی بود نه هنتای

    • نه انگار تو از هنتای خوشت میاد بچه تو مدرسه بهت یاد ندادند هنتای کلید جهنم است نه انگار مشکل روانی هم داری برو خدا شفات بده

  9. میتونی نبینی کی گفت ببینی که تازه بخوای بررسی یا دربارش نقد کنی؟؟
    اصلا خودتو کی میدونی؟ حالا مثلا گزارش بدی فکر کردی کشوری که این سریال رو ساخته به گزارش یه آدم دیگه از کشوری مثل ایران توجهی میکنه؟ 😏

  10. نقد بسیار عالی و جامع بود این انیمه شباهت های زیادی به انیمه تحسین کرده جنسیس اونکینول داره 7 درصد کپی از روی جنسیس اونکینول است اما خیلی پایین تر از اون است یکی از مشکلاتی که داشت طراحی های شرم آور است که باعث انحراف میشه و دوم در ژانر علمی تخیلی و مکا خیلی انیمه ها هستند که از این بهتر هستند مثل خود این جنسیس اونکینول و آکیرا و پاپریکا و سوم عاشقانه که بهترین نمونه های را میتوان در شاهکارهای استاد ماکوتو شینکای یافت که بهترینش نام تو است با دیدن همون قسمت اول فهمیدم این انیمه هنتای ارزش دیدن ندارد تا انیمه های اکشنی مثل جوجوتسو کایسن و اتک دیمن و غیره هست این انیمه اصلا جایی ندارد امتیاز من به این انیمه 6 از ۱۰ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *