معرفی و بررسی داستان انیمه Death Note (دفترچه مرگ)

مانگا daeth note) デスノート، دفترچه مرگ) نام یک مجموعه مانگا ژاپنی است از تسوگومی اوبا (نویسنده) و تاکه‌شی اوباتا (طراح) که از روی آن یک مجموعه تلویزیونی انیمه هم ساخته شده است. دفتر مرگ برای اولین بار از دسامبر ۲۰۰۳ تا مه ۲۰۰۶ در مجلهٔ هفته‌نامه شونن جامپ انتشارات شوئیشا به چاپ می‌رسید. این مانگا با فروش بیش از ۲۶٫۵ میلیون نسخه، یکی از مجموعه مانگاهای پرفروش هفته‌نامه شونن جامپ محسوب می‌شود. با imdb 9.4 و رضایت 96 درصدی است.

انیمه ای با ژانر های درام روان شناختی اکشن ماورای طبیعی پلیسی است. شامل 37 قسمت

در این انیمه شخصیت اصلی ( لایت یاگامی) یک دانشجو است که یک دفترچه را از روی زمین پیدا می کند که بر روی آن نوشته ( Death Note) که در اول این دفترچه قوانین دفترچه را مشاهده می کند.

اسم هر کس داخل دفترچه نوشته شود با یاد آوردن چهره اش تا 3 دقیقه مهلت دارید چگونگی مرگ را با جزئیات بنویسید اگر تا 3 دقیقه چگونگی مرگ نوشته نشود فرد با سکته قلبی می میرد.

لایت بعد از رو به رو شدن با دفترچه برای امتحان کردن آن اسم یکی از مجرمان که داخل تلویزیون نشان داده می شدند را می نویسه و به طور نا باورانه ای فرد نوشته شده پس از 3 دقیقه با سکته قلبی می میرد لایت پس از تماس با دفترچه توانایی دیدن یک شینیگامی را که صاحب دفترچه بود را پیدا می کند و درباره دفترچه از او می پرسد و اطلاعات بیشتری به دست می آورد.

I

ادامه تحلیل حاوی اسپویل است🚷

لایت روحیه ای عدالت جو دارد و معتقد است عدالت به خوبی اجرا نمی شود چرا که تنبیه مجرم بسیار تنبیه کمی است و این باعث می شود مردم ترسی از مرتکب شدن جرم نداشته باشند بنابراین مقدار جرم و مجرمین افزایش میابد لایت با در نظر گرفتن این نکته اسم هر فرد که در تلویزیون جرم سنگین یا نیمه سنگین مرتکب شده را داخل دفترچه می نویسد.

پدرش نیز معاون رئیس پلیس است و به اطلاعات پلیس هم دسترسی کامل پیدا می کند.

در آن زمان پلیس ها با مرگ های ناگهانی مجرمان رو به رو شدند و هیچ فکر و نظری در این مورد نداشته اند بنابراین از بهترین کارآگاه جهان برای حل این مسئله کمک گرفته می شو.

اسم و چهره این کارآگاه نامشخص بود او ملقب به L بود

ال برای حل این مسئله به روند مرگ ها توجه می کند و متوجه این می شود که یک نفر در ساعاتی به یک وسیله نامشخص مجرمین که داخل تلویزیون نمایش داده می شوند رو به قتل می رسونه.

وی برای پیدا کردن او یک مجرم را در تلویزیون نمایش داده که خود را L معرفی می کند و می خواهد لایت را بگیرد

لایت پس از دیدن این فیلم به طور زنده تصمیم به قتل فرد می کند چرا که می خواهد مزاحم کار او شود پس از اینکه اون مجری کشته شد L واقعی با تغییر صدا صحبت کرد و گفت که این ویدیو را در منطقه های مختلف پخش کردیم و منطقه ای که در آم ساکن هستی رو پیدا کردیم از طرف دیگر تو یک دانشجو یا دانش آموز هستی چرا که در ساعاتی خاص نمی توانی اقدام به قتل کسی کنی لایت از این موضوع به شدت اعصبانی می شود…

در ادامه لایت با کشتن مسئول پرونده خود به پلیس القا می کند که بیخیال او شوند. L متوجه می شود که مسئول مرگ و میر (کیرا) به داده های پلیس دسترسی دارد و…

نکته قابل توجه در این داستان هوش فوق‌العاده لایت و L هست با این تفاوت که لایت قدرتی ماوراء الطبیعه دارد. در ادامه L لایت را به تیم دنبال کننده کیرا دعوت می کند به چند جهت

اول اینکه می خواهد مطمئن شود که لایت کیرا نیست

دوم اینکه می خواهد از فکر او استفاده کند دلیل اصلی L مورد اول بود ولی با دلیل دوم از لایت در خواست کمک کرد. لایت به شدت تحت فشار بود و مجبور به قبول درخواست L شد

در ادامه لایت و گروه تحقیق با فردی مواجه می شود که قدرتی مانند قدرت کیرا دارد با این تفاوت که او مشکلی با قتل بی گناهان ندارد و ان فرد قصد ارتباط برقرار کردن با کیرا را دارد، کیرای دوم هوش و استعداد کمتری نسبت به L و کیرا داشت بنابراین پس از ارتباط برقرار کردن با لایت گروه تحقیق به او مظنون می شوند و او را دستگیر می کنند

نکته یکی از قوانین دفترچه این است که می توان مالکیت ان را واگذار کرد وقتی این اتفاق بیوفتد تمام خاطره ها مربوط به دفترچه از ذهن مالک پاک می شود

نکته دوم هر کس چشمان خود را با شینیگامی معامله کند نصف همرش را به شینیگامی بخشیده در عوض چشمان شینیگامی پبدا کرده و می تواند اسم و عمر افراد را با دیدن چهره انها بفهمد.

پس از گرفتار شدن کیرای دوم گروه تحقیق به لایت بسیار مشکوک می ‌شوند لایت برای رفع شبهه تصمیم به تحویل خود می گیرد.

قبل از تحویل خود با شینیگامی صحبت می کند و می گوید هر وقت یک کلمه را گفتم مالکیت را از من بگیر و به فردی دیگر بده، با این کار لایت زندانی شده و در همان بازه مالکیت دفترچه را انتقال می دهد و تمام خاطراتش مربوط به دفترچه پاک می شود ولی مشکل اینجاست که با فقدان او مرگ و میر تمام می شود اما لایت فکر اینجا هم کرده بود و پس از انتقال مالکیت به ان فرد با شرط کشتن مجرمان؛ پس از یک هفته دوباره قتل ها ادامه پیدا کرد ولی L هنوز شکش برطرف نشد و در ادامه اتفاقاتی دیگر رخ می دهد

نکته تنها راه کشته شدن شینیگامی این است که بخاطر نجات انسانی جان انسانی دیگر را بگیرد.

شینیگامی کیرای دوم خیلی به کیرای دوم علاقه مند بود لایت به او پیشنهاد داد که اگر L را بکشد کیرای دوم نجات میابد فقط زمانی که لایت می گوید شینیگامی دوم قبول می کند کمی وقت بعد هنگامی که لایت در تیم تحقیق بود و کنار بقیه کار می کرد L کشته شد.

کیرا پیروز این جنگ شده بود چون هیچ کس هوش و استعداد L را ندارد ولی داستان به این جا ختم نمی شود و سر و کله جانشینان L پیدا می شود.

نکات قابل توجه در انیمه این است که شینیگامی به لایت می گوید هر کس صاحب این دفترچه شود بدبخت می شود و شینیگامی به لایت می گوید آخر کار اسم لایت رو داخل دفترچه خواهد نوشت و خود او لایت را می کشد.

انگیزه شینیگامی ها از دادن دفترچه به انسان ها فقط سر گرمیشان بود.

درباره‌ی Ali_senpai

همچنین ببینید

معرفی و نقد انیمه 91Days

معرفی و برسی داستان انیمه/مانگا 91Days...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *