نقد و بررسی انیمه Gintama

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه. من Mmika هستم و نقد و بررسی انیمه گینتاما رو براتون آماده کردم. اثر گینتاما توسط «هیداکی سوراچی» خلق شد و در سال ۲۰۰۶ انیمه آن توسط استودیو سانرایز در ژانرهای: «کمدی _اکشن_شونن_درام» ساخته شد.

خوشحال میشم بعد از خوندن این نقد دیدگاه های خودتون رو هم برام بفرستید.

مقدمه

وقتی راجع به انیمه کمدی میشنوید اولین چیزی که به ذهنتون میرسه چیه؟

اکثرا اونایی که حداقل یک یا دو انیمه ژانر کمدی دیده باشن ، فیس های فان کاراکترها ، یا شاید کلیشه هایی از جوک و شوخی های بعضا تکراری به ذهنشون میرسه. اما اما اما… همه اینا قبل از انیمه گینتاما بود! به طوری که بنظر خودم تاریخ انیمه کمدی به بعد و قبل پخش انیمه گینتاما تقسیم میشه! دلیل این حرف رو جلوتر میفهمید.

داستان جوندار!

مهم ترین رکن یه اثر خوب چه در فیلم و چه در صنعت انیمه داشتن داستان جذاب یا به قول خودمون جوندار هستش، چیزی که تو ژانر کمدی ، بخصوص اینکه انیمه بلند هم باشه کمتر انتظار میره.

اینجا گینتاما به انتظار مخاطب پاسخی مثبت میده و مارو وارد دنیای جذاب و غیر قابل پیشبینی خودش وارد میکنه.معمولا شونن ها طولانی با اضافه کردن صحنه ها و دیالوگ های بیهوده و کش دادن فایت ها در پنج و شیش قسمت باعث از دست رفتن هیجان یا جذابیت داستان میشن اما همه چیز در گینتاما به اندازه است، چه صحنه فایت و اکشن چه صحنه های غمگین و چه صحنه های کمدی همه باهم اما به اندازه، جوری که به شدت شمارو راضی میکنه و دلتون رو بخاطر کش دادن صحنه های نمیزنه.

داستان گینتاما تو دوره ادو روایت میشه که یکی از دوره های مهم تاریخی ژاپن بوده، در اون زمان سامورایی ها بالاترین مقام و احترام رو بین مردم داشتن و رهبر و قدرتمندترین افراد هم شوگان ها بودند. ادو همون توکیو امروزی هست ولی ادویی که ما تو گینتاما میبینیم با ادوی تاریخی خیلی فرق میکنه!

اینجا ما میبینیم که فضایی ها به زمین حمله کردن(کل سیاره همون کشور ژاپن فرض شده) و سامورایی ها مقاومت میکنن اما بخاطر تکنولوژی و سلاح ها پیشرفته فضایی ها جنگ رو باخت میدن و دولت مستعمره آمانتوها (همون فضایی ها) میشه. درسته که داستان مربوط به تقریبا سیصد سال پیشه اما ما همه امکانات پیشرفته امروزی رو هم داخل این جهان داریم از وسایل برقی گرفته تا ماشین و وسایل نقلیه اما فضا و جهان داستان سازی همون ادو قدیم هستش که مردم ژاپن با لباس های مخصوص خودشون (کیمونو) و فرهنگ و عقاید سامورایی ( بوشیدو) زندگی میکنن.

یکی از خلاقیت های نویسنده داستان همین بوده که دوره ادو رو با ژاپن امروزی و فضایی ها ترکیب و گینتاما رو بوجود آورد.

شخصیت پردازی

شاید فکر کنین حالا که داستان فقط مربوط به ژاپنه پس دنیای این انیمه کوچیکه و شخصیت پردازی متنوع نیست اما وضعیت کاملا بر عکسه اینقدر تنوع اقوام و نژاد و افکار و عقاید بخوبی تو انیمه نمایش داده میشه که مثل یک پکیج کامله!

شخصیت اصلی داستان گینتوکی ساکاتا ، یه سامورایی بی بند و بار عاشق شرینیجات و قمار، تنبل ، و خیلی بیخیاله . گینتوکی ۱۸۰درجه با قهرمان های شونن انیمه های دیگه فرق میکنه که یه هدف بزرگ دارن و همیشه در حال تمرین و قوی شدن هستن!

شاید فکر کنید گینتوکی قراره با آمانتوها بجنگه و اونارو از زمین بیرون کنه اما اصلا اینطور نیست و گینتوکی هیچ مشکلی با این قضیه نداره و به روش خودش زندگی میکنه.گینتاما شخصیت های زیادی داره که با همشون زندگی خواهید کرد اما بهتره این اسم هارو به خاطر بسپارید:

کاگورا_شینپاچی_هیجیکاتا_کوندو_سوگو_اوتاعه_هاسگاوا(مادائو)_ زورا_ شینوسکه

ساختار شکنی!

در طول زمان همیشه آثاری بودند که مسیری متفاوت از بقیه پیش گرفتند و تبدیل به چیزی خاص و نمونه برای آثار مشابه خود شدند.گینتاما برای تبدیل شدن به یکی از ازین اثر ها رویکرد ساختار شکنانه رو پیش گرفت.

قبل از توضیح بیشتر باید بدونیم که ساختار یعنی مرز ها و چارچوب های معینی که برای هر چیز تعریف میشه و همه از اون پیروی میکنن. برای مثال وقتی ما پشت چراغ قرمز ایست میکنیم یعنی داریم از ساختار جامعه پیروی میکنیم .

خب گینتاما طبق ساختار ها پیش نرفت و به بیانی ساختار شکن شد! گینتاما خیلی از چارچوب هایی که در انیمه ها جا افتاده بود رو رعایت نمیکرد و کلیشه هارو دور میزد و اون هارو توی انیمه با مسخره کردن، نقد میکرد!

این فقط به انیمه ختم نمیشد گینتاما با هر چیزی شوخی میکرد از کلیشه های انیمه های شونن و رمنس گرفته تا استدیو های انیمه سازی و حتی شخصیت های سیاسی! هیچکدوم از شوخی هایی که ازصد ها نقد تخریب کننده تر بود در امان نبودند!

این رویه گینتاما تا جایی ادامه پیدا کرد که چند بار تا مرز تعطیلی و توقیف انیمه و مانگا پیش رفت! اما خوب میدونیم این ساختار ها و مرز ها نمیتونست جلوی ذهن خلاق سوراچی(نویسنده) رو بگیره.»

گرافیک و موسیقی متن

گینتاما از معدود انیمه هایی هست که از مانگای خودش بهتره دلیلشم کارگردانی خوب، گرافیک نسبتا خوب و ost(موسیقی متن) شاهکارشه!

مانگای گینتاما از سال۲۰۰۴ انیمیت شد پس اگر بخواهید گرافیکش رو با انیمه های امروزی مقایسه کنید مطمئناً خیلی خوب نیست، اما با گذشت زمان گرافیک پیشرفت کرد و حتی با تغییر استدیو هم خیلی بهتر شد!

از جذابیت های دیگر گینتاما ostهای اونه که چه موقع اکشن چه صحنه های غمگین و شاد به طور کامل احساسات رو به شما منتقل میکنه لازم به ذکر هست بگم طبق نظرسنجی اپنینگ اول گینتاما جزو بیست اپنینگ برتر تاریخ هم هست!

فیلر های دوست داشتنی_آرک های داستانی

وقتی اسم فیلر میاد هرکسی که انیمه طولانی دیده باشه حالش گرفته میشه، قسمت هایی که برای پر کردن بین خلا داستان مانگا و انیمه ساخته میشه و بعضا فاقد داستان جالب و جذابیت هستن و از مزایاشون هم شخصیت پردازی بهتر و پخش ادامه دار انیمه هست.

اما باز هم گینتاما متفاوت از بقیه ظاهر شد و با ارائه فیلر های با کیفیت که در راستای داستان اصلی بودند ، باعث شد امتیاز و محبوبیتش بین مردم و سایت های انیمه ای به شدت بالا بره!

اما آرک های داستانی برگ برنده گینتاما بود که با صحنه های شوکه کننده ، جدی و خشنش به مخاطب فهموند که قرار نیست همیشه همه چیز گل و بلبل باشه! روایت داستان بدون عجله و با دقت و ظرافت جلو میره و شمارو بیشتر درگیر خودش میکنه مخصوصا صحنه های فلشبک زندگی گینتوکی که واقعا شمارو تحت تاثیر قرار میده.»

جمع‌بندی نهایی

اگر از افسردگی بعد کنکور رنج میبرید?… اگر حوصله انجام هیچکاری رو ندارید?… اگر همه انیمه هارو درو کردید و موندید که گینتاما رو ببینید یا نه?

پیشنهاد من به شما اینه که لحظه‌ای از دیدن این انیمه دریغ نکنید!اما داشتن تجربه تماشا چند انیمه به شما برای درک بهتر شوخی ها و جوک های این انیمه‌ کمک میکنه ، پس اگر این نقد و بررسی برای شما مفید بود خودتون تصمیم بگیرید که آیا این انیمه رو تماشا خواهید کرد یانه .»

درباره‌ی Mmika

2 نظر

  1. حال کردم.لازم شد دانلودش کنم🙂

  2. این نقد رو واقعا دوست داشتم.من خودم فن پیج انیمه و مانگا دارم و این نقد رو تایید میکنم.آفرین.همینجوری ادامه بده میکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *